Fellestur til Ropelv

9.September

Forrige uke samlet de ulike linjene seg for å så spre seg på tre ulike grupper for å dra på tre ulike turer. Det vi kunne velge mellom var kanotur, koietur og tur til Ropelv som er skolens hytte. Jeg ville ikke på en ny kanotur etter forrige uke og ville derfor prøve noe annet, så dermed dro jeg til Ropelv selv om jeg helst ville på koietur. Jeg hadde snakka med noen av stipendiatene som også skulle til Ropelv og fikk forsikret meg om at vi ikke måtte sitte i ro hele turen men at vi kunne dra på tur og sove i telt uansett. Dermed var det ikke så ille å dra på hyttetur lenger.

Etter en time i buss var vi fremme, og ble møtt av en koselig hytte med et stort treskilt der det sto Ropelv med store bokstaver. Vi ble sittende på trappa en stund fordi det viste seg at lærerne hadde fått med seg feil nøkkel. Jeg og noen andre så ikke problemet i det fordi vi allerede hadde planer om å sove ute i lavvo, så vi brukte heller tid på å sette opp den. Etter en koselig lunsj på hytteterrassen dro vi på besøk til et fiskeoppdrett. Her ble vi vist rundt av arbeiderne både på innsiden og utsiden av bygget, på slutten fikk vi smake noe kalt sushimi som er sushi bare uten ris. Dette kan anbefales på det sterkeste, jeg mistet tellingen på hvor mange smakebiter jeg hadde til slutt så godt var det. Etter besøket fikk vi tilbud om å gå tur til et fjell for å sove over der i stedet for å sove i hytta, dette ble flere med på og dermed hadde vi tre timers tur å gå på kvelden i kun stigninger. Vi kom frem, fikk gang i bålet og skiftet til ull og kledd oss i luer og votter. Senere ut mot kvelden ble himmelen mer og mer grålig og dråpene falt lett på, eierne av jervenduker smilte fornøyd mens vi andre presset oss sammen i et lite tremannstelt. Dette ble e herlig klam og tett natt ute tvil.

Våknet tidlig morgenen etter av sollyset, og de to hundene vi hadde med oss som ville inn i teltet på besøk. Håkon hadde vært våken siden klokken var tre og hadde dermed stelt i stand med bål og varmt vann til morgenkaffen for de som ønsket det.Vi spiste frokost rundt bålet og la oss deretter ned på jervenduker og slappet av i noen timer, mens vi ventet på den andre gruppen som lå over i hytta. Sammen gikk vi opp til øretoppen. Dette var en veldig utfordrende tur selv når vi ikke hadde særlig å bære på. Jeg fikk gå med hunden til Anna som heter Levis og den pusha meg til å nærmest jogge siste rest av turen, da var jeg godt sliten etterpå.Vi dro tilbake til hytta og spiste middag og la oss til å sove etter et par runder med uno rundt stuebordet. Jeg, Marie og Lars Jakob sov ute i lavvo denne natten og vi hadde visstnok hatt det litt bedre enn de som sov i hytta som hadde vært svært klam denne natten. Vi sto opp og spiste frokost og pakket all bagasje for å delta på en valgfri dagstur til noen gruver hvor vi spiste lunsj i regnværet. Derfra ble vi hentet med buss og kjørte med de andre tilbake hjem til skolen.

Én kommentar

Victoria Larsen

10.12.2016 kl.17:18

Så koselig!

Helle

19, Tana

Går pa Pasvik folkehøgskole, rart at jeg ikke kan sette annet enn tana som sted ? Er fra stavanger og prøver å bli vandt til den syke kulden her oppe! Bli med meg på min ferd.